Erilaiset purjeveneet

Erilaiset purjeveneet

Purjehtiminen on mitä loistavin harrastus eri-ikäisille. Lajiin tutustuminen ei ole vaikeaa, sillä pursiseurat tarjoavat opastusta laijn alkuun. Jo lapset pääsevät tutustumaan tähän jopa loppuelämän ihanaan harrastukseen.

Purjealuksella voi lähteä minne vain, kunhan sinulla on kyseiselle vesistölle sopiva alus. Se, millä purjehditaan, valitaan omien tarpeiden ja taitojen mukaan. Purjeveneitä ja -laivoja on olemassa erilaisia. Purjehdus voi siis olla ihanan rauhallista ja rentouttavaa, kiireetöntä vapaa-ajan viettoa tai sen parissa pääsee huimiin nopeuksiin. Purjehdus on osattu jo tuhansien vuosien ajan eikä taitoa ole unohdettu, vaikka autot ja muut kulkuvälineet ovat korvanneet purjelaivat kuljetusvälineinä. Avaamme hieman, mitä eroavaisuuksia erilaisilla purjeveneillä ja -laivoilla voi olla.

Purjeveneet ja purjelaivat

Purjealukset voidaan luokitella eri luokkiin niiden eri ominaisuuksien mukaan. Tällaisia ominaisuuksia ovat esimerkiksi purjeveneen takilointi, rungon muoto ja käyttötarkoitus. Takila tarkoittaa sitä purjealuksen välineistöä, johon purjeet kiinnitetään. Takila on yleensä metallia tai puuta. Juoksevasta takilasta on kyse silloin, kun purjeet nostetaan ja hallitaan köysien avulla.

Purjeveneet ovat purjelaivoja pienempiä purjealuksia. Tiettyä kokorajaa ei kuitenkaan ole olemassa, jonka mukaan määritystä voisi tehdä. Pienten purjeveneiden hyvinä esimerkkeinä mainittakoon sluuppi ja kutteri. Sluuppi on suomalaisten purjeveneistä suosituin malli. Siinä on vain yksi masto ja kaksi purjetta. Keulan puolella on yksi haruspurje. Sluupin suosio perustuu siihen, että se on monen mielestä tehokkain yksimastoinen alus. Sen huonona puolena on kuitenkin monia muita aluksia hitaampi pystytys ja kuljettaminen. Toisessa ääripäässä on täystakiloitu alus, toiselta nimeltään fregatti. Siinä mastoja voi olla 3-5 kappaletta. Mastot ovat keulasta taaksepäin katsottuna keula-/fokkamasto, isomasto ja kryssi-/mesaanimasto. Suurin tunnettu fregatti, Preussen, oli huimat 133 metriä pitkä ja se kulki 15-18,5 solmun nopeutta. Fregatteja ei ole Suomen vesiliikenteessä yhtäkään.

Eri runkomalleja

Purjealuksia on olemassa myös erilaisin rungoin. Esimerkiksi katamaraaniksi nimitetään kaksirunkoista purjealusta. Katamaraanin rungot ovat kapeita, jotka mahdollistavat pienemmän veden vastuksen ja sen ansiosta vedessä voidaan liikkua mahdollisimman tehokkaasti. Katamaraaneja voidaan käyttää esimerkiksi pitkiin matkoihin ja niillä onkin mukava matkata niiden leveyden vuoksi. Leveys tuo tietenkin tilaa oleskelutiloihin ja sen lisäksi alus kallistelee vesillä vähemmän. Matkakatamaraaneissa on purjeiden lisäksi moottorit.

Trimaraanissa on nimensä mukaisesti kolme runkoa. Uloimpien runkojen tarkoituksena on pitää vene tasapainossa. Maailman purjehduskilpailujen nopeusennätykset on tehty usein trimaraanilla. Niillä voidaan päästä jopa 80 kilometrin tuntinopeuteen.Kaksi- ja kolmerunkoisten purjealusten lisäksi on tietysti yksirunkoisia aluksia. Lisäksi on kaksirunkoisia aluksia, joiden rungot ovat erikokoisia. Näitä kutsutaan nimellä proa. Proat ovat länsimaissa melko harvinaisia, mutta niitä käytetään esimerkiksi Indonesiassa ja Filipiineillä.

Nopeimmat purjealukset

Purjelaivojen huippunopeudet vaihtelevat ja kilpailuissa käytettävät alukset pystyvät paljon suurempiin nopeuksiin kuin pienet harrastealukset. Jo 1800-luvun komeat klipperit pystyivät kulkemaan jopa 40 kilometrin tuntivauhtia. Vauhtia tarvittiin mm. teen kuljettamista varten ja laivata toimivat parhaina kulkuvälineinä. Klipperit olivat vahvoja aluksia, joille aallot eivät olleet vastuksia, sillä klipperit halkoivat aallot.

Nopeimmat purjealukset

Cutty Sark on vuonna 1869 rakennettu purjelaiva, joka rikkoi nopeusennätyksiä jo 1800-luvulla. Sen kanssa teen kuljettamisesta kilpaili Thermopylae-niminen alus. Vuoden 1872 kilpailu Shanghaista Lontooseen epäonnistui Cutty Sarkin osalta, sillä sen peräsin meni rikki. Kilpailu uusittiin vuonna 1885 ja siitä lähtien Cutty Sark voittikin kymmenen vuotta peräkkäin. Höyrylaivat korvasivat myöhemmin Cutty Sarkin. Laiva on näytillä Lontoossa. Se koki tulipalon vuonna 2007, mutta laiva on sittemmin kunnostettu.

Risto

Kommentointi on suljettu.